FIŞA DISCIPLINEI FARMACIE CLINICĂ
ANUL UNIVERSITAR
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FARMACIE |
1.3 Departamentul |
FARMACIE II |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
FARMACIE |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
FARMACIE CLINICA |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
FAR 5105 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Cǎlina Cornelia - Daniela |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Naidin Mihaela-Simona |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Prof.univ.dr./Șef lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
V |
2.8. Semestrul
|
IX |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS DS |
2.10. Regimul disciplinei obligativitate)3) |
DI DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
A. SEMESTRUL IX
3.1 Număr de ore pe săptămână |
4
|
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
60 |
din care: 3.5 curs |
30 |
3.6 seminar/laborator |
30 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
30 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
10 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
10 |
||||
Tutoriat |
- |
||||
Examinări |
5 |
||||
Alte activităţi: consultaţii, cercuri studentesti |
5 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
40 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
100 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
4 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de anatomie, fiziologie, semiologie medicală, patologie medicala, farmacologie şi farmacoterapie |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea, prin studiu individual, a laboratorului |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE
COMPETENŢE PROFESIONALE |
CP1. Eliberarea medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate şi asistenţă farmaceutică.
CP2 Consultanţă şi expertiză în domeniul medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1. Autonomie şi responsabilitate · dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, disponibili să ajute oamenii, interesaţi de dezvoltarea comunităţii; · să cunoască şi să aplice principiile etice legate de practica medico-farmaceutică; · să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvare. CT2. Interacţiune socială; · să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; · să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. CT3. Dezvoltare personală şi profesională · să aibă deschidere către învăţarea pe tot parcursul vieţii; · să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale; · să valorifice optim şi creativ potenţialul propriu în activităţile colective; · să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării. |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
- deprinderea noţiunilor şi cunoştinţelor de farmacie clinică, competențe de bază necesare pentru practica de rutină de farmacie clinică; - dezvoltarea și perfecționarea capacităţii studenţilor de a identifica, rezolva și a preveni incompatibilităţile legate de terapia medicamentoasă în practica farmaceutică; - dobândirea unor aptitudini clinice necesare practicii în domeniul medico-farmaceutic. |
7.2 Obiectivele specifice |
- interpretarea şi analizarea unor cazuri clinice din punct de vedere al terapiei medicamentoase individualizate; - dobândirea principiilor de farmacie clinică şi a abilităţilor de consiliere farmacoterapeutică a pacienţilor; - propunerea şi evaluarea unor scheme terapeutice în scopul optimizării consumului de medicamente; - înţelegerea importanţei elaborării unor strategii medicamentoase OTC în funcţie de semnele şi simptomele minore prezentate de pacient pentru a obţine rezultate terapeutice optime; - recunoaşterea semnelor şi simptomelor care necesită trimiterea la medicul specialist
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
SEMESTRUL IX |
|
Conceptul farmaciei clinice. Rolul farmaciei clinice şi a farmacistului clinician. Principalele activităţi de farmacie clinică în spitale şi în farmacia comunitară. Politica medicamentului. Listele OTC şi compensate. Direcţii şi principii fiziologice şi farmacologice pentru o farmacoterapie ştiinţifică şi raţională |
2 |
Iatrogeniile medicamentoase: definiţie, modalităţi de manifestare, clasificarea gravităţii accidentelor medicamentoase. Aderenţa sau complianţa la tratament : definiţie, factori favorizanţi, riscurile non-aderenţei la terapie, modalităţi de îmbunătăţire a complianţei, supravegherea complianţei pacientului. |
2 |
Automedicaţia şi rolul farmacistului în controlul acestui fenomen: medicamentele OTC: mod şi timp de administrare, reacţii adverse, precauţii şi contraindicaţii, asocieri contraindicate: medicament OTC – medicament prescris, alcool, alimente; exemple de consiliere |
2 |
Analiza ştiinţifică a prescripţiei medicamentoase: erorile prescripţiei, analiza coerenţei tratamentului şi posologiei. Cercetarea precauţiilor,contraindicaţiilor şi interacţiunilor medicament – medicament, pe o prescripţie şi pe prescripţii paralele. |
2 |
Particularităţi ale farmacoterapiei în sarcină şi perioada de alăptare. |
2 |
Particularităţi ale farmacoterapiei la copii. Particularităţi ale farmacoterapiei la vârstnici |
2 |
Scheme farmacoterapeutice, farmacografice şi farmacoepidemiologice în boli cronice cu largă răspândire: hiposomnie şi anxietate, durere, astm bronşic, ulcer gastro-duodenal, hipertensiune arterială (criterii de alegere a schemei terapeutice,optimizarea tratamentului, studii de cazuri clinice), insuficienţă cardiacă, boli vasculare ischemice, boli inflamatorii, alergice, dislipidemie, obezitate, diabet, osteoporoză, rahitism |
14 |
Principii de utilizare raţională a antibioterapiei şi principalele cauze de eşec ale tratamentelor cu antibiotice Tratamentul infecţiilor bacteriene repiratorii, urinare, digestive şi genitale. |
2 |
Educaţia terapeutică şi farmacoterapeutică a pacienţilor |
2 |
BIBLIOGRAFIE Note de curs 2013-2014 A.N. Cristea – Farmacie clinică, vol.I, Ed. Medicală, Bucureşti, 2006 C. Cristescu – Farmacie clinică generală, Ed Mirton, Timişoara, 2005 M. Aciu, F. Popescu (ed)– Ghid de practică pentru studenţii anului V Farmacie, Ed. Med. Univ. Craiova, 2008 A. Popa (ed)– Ghid de practică în farmacie pentru studenţii anului V, Ed. Med. Univ."Iuliu Haţieganu" Cluj-Napoca, 2005. L. Drăgan, L. Urşica - Practica în farmacie, Ghid pentru studenţii anului V, Ed. Mirton, Timişoara, 2007 |
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
Noţiuni practice de farmacoterapie ştiinţifică şi raţională: tipuri de farmacoterapie, produse medicamentoase cu asocieri fixe, optimizarea farmacoterapiei şi complianţei. Noţiuni introductive practice de farmacie clinică. Consultaţia minimală practică în farmacia comunitară. Exemple. Cazuri clinice OTC. |
4 |
Interacţiuni medicamente OTC – medicamente prescrise pe reteta medical. Analiza unor cazuri clinice practice |
2 |
Consultaţia minimală, managementul farmacoterapeutic şi consilierea pacienţilor în răceală şi gripă. Analiza unor cazuri clinice practice. |
2 |
Consultaţia minimală, managementul farmacoterapeutic şi consilierea pacienţilor în tuse. Analiza unor cazuri clinice practice |
2 |
Consultaţia minimală, managementul farmacoterapeutic şi consilierea pacienţilor pentru gâtul roşu şi dureros, febră. Analiza unor cazuri clinice practice. |
2 |
Consultaţia minimală, managementul farmacoterapeutic şi consilierea pacienţilor în cefalee şi migrenă. Analiza unor cazuri clinice practice. |
2 |
Consultaţia minimală, managementul farmacoterapeutic şi consilierea pacienţilor în afecţiunile minore musculo-scheletale. Analiza unor cazuri clinice practice. |
2 |
Consultaţia minimală, managementul farmacoterapeutic şi consilierea pacienţilor în afecţiuni digestive. Analiza unor cazuri clinice practice. |
2 |
Consultaţia minimală, managementul farmacoterapeutic şi consilierea pacienţilor în afecţiuni minore dermatologice. Analiza unor cazuri clinice practice |
2 |
Analizarea farmacologică a unor scheme de tratament şi consilierea pacientului în afecţiuni renale. Prezentare cazuri clinice |
2 |
Analizarea farmacologică a unor scheme de tratament şi consilierea pacientului în afecţiuni cardiovasculare. Prezentare cazuri clinice |
2 |
Analizarea farmacologică a unor scheme de tratament în afecţiuni neurologice, hiposomnie şi anxietate Prezentare cazuri clinice |
2 |
Mici urgenţe în farmacia comunitară (epistaxis,arsuri,degerături, hipotermia,insolaţia, arsuri solare, lipotimia şi sincopa,convulsii, hipoglicemie, plăgi, înţepături de insecte). Prezentare cazuri clinice |
2 |
Lucrare practicǎ recapitulativă - analiza farmacoterapeutică a unei retete şi consilierea pacientului. - caz de consiliere a pacientului, privind medicatia OTC. |
2 |
BIBLIOGRAFIE Lupuleasa D., Călina D. Elemente de farmacie clinică practică. Ed Sitech, Craiova, 2012. ISBN 978-606-11-2554-8, 130 pagini. A.N. Cristea – Farmacie clinică, vol.I, Ed. Medicală, Bucureşti, 2006 C. Cristescu – Farmacie clinică generală, Ed Mirton, Timişoara, 2005 M. Aciu, F. Popescu (ed)– Ghid de practică pentru studenţii anului V Farmacie, Ed. Med. Univ. Craiova, 2008 A. Popa (ed)– Ghid de practică în farmacie pentru studenţii anului V, Ed. Med. Univ."Iuliu Haţieganu" Cluj-Napoca, 2005. L. Drăgan, L. Urşica - Practica în farmacie, Ghid pentru studenţii anului V, Ed. Mirton, Timişoara, 2007 |
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR
COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI
REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
Cuoştinţele dobândite de student la Disciplina de Farmacie clinică vor ajuta studentul să: - identifice, rezolve şi să prevină eventualele probleme determinate de terapia medicamentosă caracteristică fiecărui pacient prin: colectarea şi analiza informaţiilor (anamneza), identificarea problemelor medicamentoase, dezvoltarea şi justificarea unor obiective şi planuri terapeutice în funcţie de semnele şi simptomele pacientului (orientarea spre un diagnostic şi efectuarea unui diagnostic diferenţial) - compare diferite alternative terapeutice pentru fiecare caz clinic ţinând cont de eficacitatea clinică a medicamentului, efectele adverse ale acestuia, starea fiziologică particulară a pacientului, interacţiunile medicamentoase, disponibilitatea, accesibilitatea şi aderarea pacientului la tratament; - selecteze şi să recomande cea mai adecvată alternativă terapeutică în funcţie de patologia fiecărui pacient; - formuleze un plan corespunzător terapeutic, inclusiv consilierea şi educaţia farmacoterapeutică a pacienţilor; - identifice parametrii corespunzători pentru monitorizarea eficacităţii şi siguranţei planului terapeutic elaborat La finalul studiilor de farmacie clinică studenţii vor avea cunoștințele, aptitudinile clinice și abilitățile necesare pentru practica contemporană de farmacie clinică în farmacia de spital şi în farmacia comunitară. |
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Prelegere, sinteză, învăţare interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi Prezentări power-point, proiectare filme |
Lucrari practice |
Explicaţia, dezbaterea si analizare unor cazuri clinice |
Studiu individual |
Studiul bibliografiei, exerciţii |
11. PROGRAM DE RECUPERARE
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera/semestru |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
3 |
Laboratorul de farmacologie |
Penultima săptămână din semestru |
Şef lucrari. dr. Naidin Mihaela-Simona |
În funcţie de temele la care s-a absentat |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Laboratorul de farmacologie |
Marţi – 900-1000
|
|
În funcţie de necesităţile studenţilor |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Laboratorul de farmacologie |
Vineri 10-1200
|
|
În funcţie de necesităţile studenţilor |
12. EVALUARE
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
Curs |
Oral |
Oral |
|
5% |
Lucrări practice |
Oral |
Scris |
Colocviu - scris |
10% |
Examen |
|
|
oral |
70% |
Verificările periodice |
|
|
oral |
10% |
Prezenţa la curs |
|
|
Bonificaţie |
5% |
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
Ultima luni din fiecare lună, orele 1000-1100 |
Laboratorul de farmacologie |
Călina Cornelia Daniela |