FIŞA DISCIPLINEI
ANUL UNIVERSITAR
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FARMACIE |
1.3 Departamentul |
FARMACIE I |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
FARMACIE |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
FIZICĂ |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Johny Neamţu |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Văruţ Marius |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Profesor/Șef lucrări |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
I |
2.8. Semestrul
|
I II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT
A. SEMESTRUL I
3.1 Număr de ore pe săptămână |
5
|
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
3 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
70 |
din care: 3.5 curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
42 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
30 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
12 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
18 |
||||
Tutoriat |
- |
||||
Examinări |
10 |
||||
Alte activităţi: consultaţii, cercuri studentesti |
10 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
80 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
150 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
6 |
B. SEMESTRUL II
3.1 Număr de ore pe săptămână |
5
|
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
3 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
70 |
din care: 3.5 curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
42 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
25 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
5 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
5 |
||||
Tutoriat |
- |
||||
Examinări |
10 |
||||
Alte activităţi: consultaţii, cercuri studentesti |
10 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
55 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
125 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
5 |
4. PRECONDIŢII
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe de: matematică, chimie anorganică |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea, prin studiu individual, a laboratorului |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE
COMPETENŢE PROFESIONALE |
CP1 Analiza şi controlul substanţelor, medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate, analiza în laboratoarele de biochimie, toxicologie şi igiena mediului şi alimentelor |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1. Autonomie şi responsabilitate
CT2. Interacţiune socială; · să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; · să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. CT3. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Obiectivul disciplinei este de a acorda studenţilor din anul I suportul informaţional pentru : - dobândirea unor noţiuni de bază din domeniul fizicii, pe care studentul farmacist le va folosi în cadrul unor discipline de specialitate, pe parcursul programului de studii (chimie fizică, metode fizico-chimice de analiză, controlul medicamentului, biofarmacie , tehnologie farmaceutica); - dobândirea de abilităţi necesare unei activităţi practice de măsurare, control şi verificare în cadrul unor laboratoare de analize fizico-chimice.
|
7.2 Obiectivele specifice |
- dobândirea cunoştiinţelor necesare înţelegerii mecanismelor de dizolvare, difuzie şi transport al medicamentelor prin organism; - dobândirea unor noţiuni privind procedeele fizico- chimice ce apar la prepararea unor forme farmaceutice. |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
Semestrul I |
|
Noţiuni de mecanică. Legile mecanicii clasice, noţiuni de forţă, energie, lucru mecanic. Mecanică moleculară, câmpuri de forţă utilizate. Noţiuni de biomecanică.
|
2 |
Mecanica fluidelor. Caracteristicile fluidelor. Curgerea laminară, staţionară, curgerea lichidelor vâscoase. Metode de măsură a vâscozităţii. Curgerea lichidelor nenewtoniene. Noţiuni de hemodinamică, presiunea sângelui în aparatul vascular, factori ce influenţează presiunea sângelui.
|
6 |
Fenomene de transport. Legile difuziei, difuzia prin membrane. Dizolvarea şi influenţa factorilor fizico-chimici. Osmoza şi procesele de transport transcapilar.
|
4 |
Fenomene termice. Sistem termodinamic, procese termodinamice, principiile termodinamicii, termodinamica gazului ideal. Stările de agregarea ale substanţei, transformări de stare. Noţiuni de termodinamică biologică.
|
6 |
Fenomene superficiale. Strat superficial, interfaţa lichid-gaz, lichid-lichid, lichid-solid. Agenţi tensioactivi, aplicaţii în domeniul farmaceutic |
4 |
Fenomene electrice. Electroliţi. Câmpul electric, potenţialul electric, fenomene de polarizaţie. Noţiuni de electrocinetică. Legea lui Ohm, Joule-Lenz. Conductivitatea electroliţilor. Fenomene de electrodifuzie, potenţialul de electrod. Transport în câmp electric, punct izoelectric, electroforeza. Reacţii de oxido-reducere |
6 |
Semestrul II |
|
Noţiuni de biofizică. Fenomene de transport membranar. Potenţial de acţiune, caracteristici, transmiterea influxului nervos. Transmisia sinaptică, tipuri de sinapse, mecanisme. Transmisia neuromusculară. Fenomene electrice ale ciclului cardiac.
|
10 |
Fenomene ondulatorii. Definiţia undelor, propagare, clasificare. Fenomenul de difracţie, interferenţă. Unde electromagnetice, clasificare. Polarizare, metode de polarizare.
|
6 |
Noţiuni de mecanică cuantică. Modele atomice, ipotezele mecanicii cuantice. Modelul cuantic al atomului, ecuaţia lui Schrodinger, numere cuantice. Atomul cu mai mulţi electroni orbitali. Nivele energetice moleculare, spectre de rotaţie-vibraţie, electronice. Metode spectrofotometrice de absorbţie. Caracteristici ale nucleului atomic. Principiul rezonanţei magnetice nucleare, aplicaţii.
|
12 |
BIBLIOGRAFIE 1. Neamţu J.,Fizică – Aplicații în domeniul farmaceutic, Editura Medicală Universitară, Craiova , 2006; 2. Neamţu J., Anoiaca P.G. – Aplicaţii ale radiaţiilor electromagnetice în domeniul medical, Editura Medicală Universitară, Craiova, 2006; 3. David Attwood , Alexander Florence- Physical Pharmacy, Pharmaceutical Press , 2008; Patrick J.Sinko , Yashveer Singh - Physical Chemical and Biopharmaceutical Principles in the Pharmaceutical Sciences , Lippincott Williams & Wilkins , 2011 .
|
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
Semestrul I |
|
Măsurători fizice : Măsurarea mărimilor fizice. Erori de măsură. Prelucrarea şi prezentarea rezultatelor măsurătorilor.Tabele şi grafice. Folosirea unor programe pentru prelucrarea datelor experimentale. Achiziţionarea datelor experimentale cu ajutorul computerului.
|
3 |
Termometrie. Termocuplul. Termorezistenţa
|
6 |
Densimetrie. Determinarea densităţii cu ajutorul densimetrului. Determinarea densităţii cu ajutorul picnometrului
|
6 |
Calorimetrie. Căldura specifică a unui corp solid. Metoda amestecurilor . Căldura latentă de topire. Căldura latentă de cristalizare.
|
9 |
Fenomene superficiale. Determinarea coeficientului de tensiune superficială prin metoda picăturilor (metoda stalagmometrică) . Determinarea coeficientului de tensiune superficială prin metoda presiunii maxime în bulă |
6 |
Reologie. Reologie newtoniană. Vâscozimetrul Höppler. Studiul variaţiei vâscozităţii cu temperatura. Determinarea coeficientului de vâscozitate al lichidelor cu vâscozimetre cu extrudere capilară: Ubbelhöde şi Ostwald. Reologie nenewtoniană . Vâscozimetrul Rheotest.
|
12 |
Semestru II |
|
Fenomene electrice. Verificarea legii lui Ohm în curent continuu. Legea Joule–Lenz. Măsurarea rezistențelor cu ajutorul punții Wheastone.
|
9 |
Electroliţi. Studiul rezistenței electroliților. Legile electrolizei
|
6 |
Optică. Determinarea indicelui de refracţie al unui lichid cu ajutorul refractometrului Abbe. Determinarea concentraţiei unei soluţii optic - active cu ajutorul polarimetrului. Studiul microscopului. Măsurători dimensionale cu microscopul. Determinarea indicelui de refracţie.
|
12 |
Spectrometrie.Trasarea spectrelor de absorbţie în infraroşu FTIR . Trasarea spectrelor în ultraviolet şi vizibil. Spectrofotometrul UV-VIS Jasco. Determinarea concentrației unei soluții prin metode spectofotometrice.
|
15 |
BIBLIOGRAFIE 1. Neamţu J., Anoiaca P.G.- Lucrări practice de laborator, Editura Medicală Universitară, Craiova, 2006; 2. David Attwood , Alexander Florence- Physical Pharmacy, Pharmaceutical Press , 2008; 3.Patrick J.Sinko , Yashveer Singh - Physical Chemical and Biopharmaceutical Principles in the Pharmaceutical Sciences , Lippincott Williams & Wilkins , 2011 .
|
|
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
· Disciplina de fizică este o discipină fundamentală, cunoştinţelor dobândite fiind necesare pentru înţelegerea mecanismelor fizico- chimice ce apar în procesul de preparare şi analiză a formelor farmaceutice; · Cunoştinţele acumulate permit desfăşurarea unei activităţi practice de măsurare şi control al proprietăţilor fizico- chimice ale medicamentelor. |
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Aplicaţii practice, problematizarea, conversaţie euristică |
Studiu individual |
Studiul bibliografiei, exerciţii |
11. PROGRAM DE RECUPERARE
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera/semestru |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
5
|
Laboratorul de fizică |
Penultima săptămână din semestru |
Cadrele didactice de la disciplină |
Cronologic, în funcţie de temele la care s-a absentat |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/săpt. |
Laboratorul de fizică |
Joi – 1400-1500
|
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/săpt. |
Laboratorul de fizică |
Miercuri-1100-1200 |
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de necesităţile studenţilor |
12. EVALUARE
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
Curs |
Oral |
Scris |
Oral |
5% |
Lucrări practice |
Oral |
Scris |
Colocviu - scris+oral |
10% |
Examen |
|
|
Oral |
70% |
Verificările periodice |
|
|
Scris |
10% |
Prezenţa la curs |
|
|
Bonificaţie |
5% |
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
Ultima miercuri din fiecare lună, orele 1000-1100 |
Laboratorul de fizică |
Prof. Dr. Johny Neamţu Șef lucr. Marius Văruţ |