FIŞA DISCIPLINEI Toxicologie an IV
ANUL UNIVERSITAR
2015-2016
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FARMACIE |
1.3 Departamentul |
FARMACIE II |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
FARMACIE |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
TOXICOLOGIE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
FAR4205 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Gofiţă Eliza |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Docea Anca Oana |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Profesor/Asistent univ. |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
IV |
2.8. Semestrul
|
VIII |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI
|
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
SEMETRUL IX
3.1 Număr de ore pe săptămână |
5 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
3 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
75 |
din care: 3.5 curs |
30 |
3.6 seminar/laborator |
45 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
15 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
20 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
10 |
||||
Tutoriat |
- |
||||
Examinări |
20 |
||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
10 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
75 |
||||
3.8 Total ore pe semestru |
150 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
5 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştiinţe de chimie anorganică, chimie analitică calitativă, cantitativă şi instrumentală, chimie organică, biochimie, chimie fizică, chimie farmaceutică, farmacologie |
4.2 de competenţe |
Cunoaşterea structurilor chimice, cunoaşterea metodelor de analiză fizico-chimică, însuşirea proceselor biochimice fundamentale, cunoaşterea mecanismelor de acţiune farmacologică |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
|
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătire, prin studiu individual, a laboratorului |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)
COMPETENŢE PROFESIONALE |
CP1 Analiza şi controlul substanţelor, medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate, analiza în laboratoare de biochimie, toxicologie şi igiena mediului şi alimentelor. CP2 Consultanţa şi expertiza în domeniul medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate.
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1 Autonomie şi responsabilitate
CT2 Interacţiune socială · să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; · să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. CT3. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
însuşirea de către studenţii anului IV a noţiunilor de Toxicologie generală, cuprinzând cele două părţi importante: toxicocinetica şi toxicodinamia, cunoaşterea tipurilor de antidoturi şi mecanismele de acţiune, precum şi modul de administrare. |
7.2 Obiectivele specifice |
dobândirea celor mai complete cunoştinţe în ceea ce priveşte etiologia, simptomatologia, tratamentul şi analiza toxicologică în intoxicaţia cu substante minerale, gazoase sau volatile.
|
|
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1. Definiţia toxicologiei. Substanţe toxice – definiţie şi clasificare. Intoxicaţiile – definiţie şi clasificare |
2 |
2. Comportarea toxicilor în organism (toxicocinetica): pătrunderea şi absorbţia, distribuţia, depozitarea, acumularea. |
2 |
3. Biotransformarea toxicilor şi metabolizarea lor. Metabolizarea microzomală şi nonmicrozomală |
2 |
4. Reacţii de conjugare. Eliminarea toxicilor.Toxicitatea: definiţie, evaluare |
2 |
5. Factori care influenţează toxicitatea: factori dependenţi de substanţă, factori dependenţi de organism, factori dependenţi de mediu |
2 |
6. Acţiunea toxicilor asupra organismului (toxicodinamia). Acţiunea toxicilor la nivel de ţesut, organ, aparat, sistem. |
2 |
7. Acţiunea toxicilor la nivel celular; Acţiunea toxicilor la nivel molecular. |
2 |
8. Profilaxia şi tratamentul intoxicaţiilor. Antidoturi. |
2 |
9. Toxicologia substanţelor gazoase: monoxidul de carbon, dioxidul de carbon, halogenii (fluorul, clorul). |
2 |
10. Toxicologia bromului, iodului, a compuşilor sulfului şi a compuşilor azotului |
2 |
11. Toxicologia substanţelor volatile: distilate de petrol, benzen, hidrocarburi aromatice polinucleare. |
2 |
12. Toxicologia compuşilor halogenaţi ai hidrocarburilor alifatice: clorura de metil, cloroformul, tetraclorura de carbon, clorura de vinil. |
2 |
13. Toxicologia compuşilor hidroxilaţi: metanol, etanol, etilenglicol, fenol. |
2 |
14. Toxicologia nitroderivaţilor alifatici, a nitroderivaţilor şi aminoderivaţilor aromatici. |
2 |
15. Toxicologia acidului cianhidric şi a sulfurii de carbon. Toxicologia substanţelor minerale: alcalii caustice, acizi corozivi, mangan, crom, cadmiu, mercur şi compuşi organomercurici, plumb şi tetraetilplumb, compuşi ai arsenului. |
2 |
BIBLIOGRAFIE
1. Cotrău Marţian, Stan Teodor, Popa Lidia, Preda N., Kincsesz-Ajtay Maria- TOXICOLOGIE ; Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1991. 2. Gh. Mogoş- INTOXICAŢII ACUTE, Ed. Medicală, Bucureşti, 1981, vol. I şi II. 3. Eliza Gofiţă- TOXICOLOGIE, Ed. Medicală Universitară Craiova, 2011. 4. Frank A. Barile. Clinical Toxicology. Principle and Mechanisms. Taylor & Francis e-Library, 2005
|
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
1. Măsuri de protecţia muncii şi prim–ajutor în accidentele de laborator. Analiza toxicologică – definiţie, clasificare, etape. Metode generale de izolare a substanţelor toxice. |
3 |
2. Determinarea dozelor letale. Etapele şi metode de determinare a dozelor letale. Extrapolarea rezultatelor obţinute la om. |
|
3. Analiza toxicologică a plumbului şi plumbtetraetilului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer, produse biologice (sânge, urină), corpuri delicte, alimente impurificate. Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
4. Analiza toxicologică a mercurului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer, produse biologice (sânge, urină), corpuri delicte, alimente impurificate. Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
5. Analiza toxicologică a cromului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer, produse biologice (sânge, urină), corpuri delicte. Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
6. Analiza toxicologică a cuprului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer, produse biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
7. Analiza toxicologică a acidului cianhidric, a derivaţilor acestuia. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer şi medii biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
8. Analiza toxicologică a tiocianaţilor. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer şi medii biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
9. Analiza toxicologică a compuşilor arsenului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer, produse biologice (sânge, urină), corpuri delicte, alimente impurificate. Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
10. Analiza toxicologică a amoniacului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer. Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
11. Analiza toxicologică a oxizilor de azot. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer. Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
12. Analiza toxicologică a acetonei. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer şi produse biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
13. Analiza toxicologică a eterului etilic. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer şi produse biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
14. Analiza toxicologică a alcoolilor. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativa din aer şi produse biologice. Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
15. Analiza toxicologică a hidrocarburilor aromatice. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer şi produse biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute. |
3 |
|
|
BIBLIOGRAFIE
1. Eliza Gofiţă, Floriana Ionică- toxici minerali, volatili şi gazoşi- analiză şi evaluare toxicologică, Ed. Medicală Universitară, Craiova, 2005. |
|
§ 9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
Cunoştiinţele dobândite la disciplina de toxicologie conferă studentului următoarele competenţe tehnice sau profesionale: - să evalueze riscul utilizării neraţionale a xenobioticelor; - să activeze în cadrul unui laborator de medicină legală în colaborare cu specialişti din domeniu pentru elucidarea cazurilor de intoxicaţii voluntare, sinucideri sau crime; - să stabilească tipul de toxic care a produs o anumită intoxicaţie în funcţie de simptomatologie şi de rezultatele analizelor de laborator.
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
aplicaţii practice, problematizarea, conversaţie euristică |
Studiu individual |
|
11. PROGRAM DE RECUPERARE
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
3 |
Laboratorul de toxicologie |
Penultima săptămână din semestru |
Cadrele didactice de la disciplină |
În funcţie de temele la care s-a absentat |
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Laboratorul de toxicologie |
Luni: 1100 - 1300 |
Prof. Univ.dr. Eliza Gofiţă Asist. Univ. Docea Anca Oana |
În funcţie de solicitările studenţilor |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Laboratorul de toxicologie |
Miercuri: 1500 - 1600 |
Prof. Univ.dr. Eliza Gofiţă Asist. Univ. Docea Anca Oana |
În funcţie de solicitările studenţilor |
12. EVALUARE
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
Curs |
Oral |
Oral |
Oral |
5% |
Lucrări practice |
Scris |
Scris |
Scris |
10% |
Examen |
Test grilă+oral |
Test grilă+oral |
Test grilă+oral |
70% |
Verificările periodice |
Scris |
Scris |
Scris |
10% |
Prezenţa la curs |
|
|
Bonificaţie |
5% |
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Laboratorul de toxicologie |
Prof. Univ. Dr. Gofiţă Eliza |
Data avizării în departament:
Director de departament, Prof. Univ. Dr. Cătălina Pisoschi |
Coordonator program de studii, Prof. dr. Johny Neamţu
|
Titular disciplină, Prof. Univ. Dr. Gofiţă Eliza |
Notă:
1) Ciclul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).
2) Tip (conţinut) - se alege una din variantele:
· pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
· pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).
3) Regimul disciplinei (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).
4) Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).
5) Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.
6) Din cele 5 competenţe profesionale (cele care se trec în foaia matricolă) se aleg cele în care se încadrează disciplina.
7) Competenţele transversale sunt în număr de 3 şi se notează de la C6 - C8: C6. Autonomie şi responsabilitate; C7. Interacţiune socială; C8. Dezvoltare personală şi profesională