An IV, semestrul II

An IV, semestrul II

 

FIŞA  DISCIPLINEI Toxicologie an IV

ANUL UNIVERSITAR

2015-2016

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

FARMACIE

1.3 Departamentul

FARMACIE II

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

FARMACIE

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

TOXICOLOGIE

2.2. Codul disciplinei          

FAR4205

2.3 Titularul activităţilor de curs

Gofiţă Eliza

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Docea Anca Oana

2.5.Gradul didactic             

Profesor/Asistent univ.

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Norma de bază

2.7. Anul de studiu

 

IV

2.8. Semestrul

 

VIII

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DF

2.10. Regimul disciplinei    (obligativitate)3)

DI

 

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

SEMETRUL IX

3.1 Număr de ore pe săptămână

5

din care: 3.2 curs

2

3.3 seminar/laborator

3

3.4 Total ore din planul de învăţământ

75

din care: 3.5 curs

30

3.6 seminar/laborator

45

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

15

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

20

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

10

Tutoriat

 -

Examinări

20

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

10

3.7 Total ore studiu individual

75

3.8 Total ore pe semestru

150

3.9 Numărul de credite4)

5

 

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

Studenţii trebuie să aibă cunoştiinţe de chimie anorganică, chimie analitică calitativă, cantitativă şi instrumentală, chimie organică, biochimie, chimie fizică, chimie farmaceutică, farmacologie

4.2 de competenţe

Cunoaşterea structurilor chimice, cunoaşterea metodelor de analiză fizico-chimică, însuşirea proceselor biochimice fundamentale, cunoaşterea mecanismelor de acţiune farmacologică

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

 

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

Pregătire, prin studiu individual, a laboratorului

 

 6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

CP1 Analiza şi controlul substanţelor, medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse

pentru sănătate, analiza în laboratoare de biochimie, toxicologie şi igiena mediului şi alimentelor.

CP2 Consultanţa şi expertiza în domeniul medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse           pentru sănătate.

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

CT1 Autonomie şi responsabilitate

  • dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, disponibili să ajute oamenii, interesaţi de dezvoltarea comunităţii;
  • să cunoască şi să aplice principiile etice legate de practica medico-farmaceutică;
  • să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvare.

CT2 Interacţiune socială

           ·            să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

           ·            să dezvolte abilităţi de lucru în echipă;

           ·            să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute;

           ·            să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

CT3. Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschidere către învăţarea pe tot parcursul vieţii;
  • să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;
  • să valorifice optim şi creativ potenţialul propriu în activităţile colective;
  • să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

însuşirea de către studenţii anului IV a noţiunilor de Toxicologie generală, cuprinzând cele două părţi importante: toxicocinetica şi toxicodinamia, cunoaşterea tipurilor de antidoturi şi mecanismele de acţiune, precum şi modul de administrare.

7.2 Obiectivele specifice

dobândirea celor mai complete cunoştinţe în ceea ce priveşte etiologia, simptomatologia, tratamentul şi analiza toxicologică în intoxicaţia cu substante minerale, gazoase sau volatile.

 

 

 

 

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

1. Definiţia toxicologiei. Substanţe toxice – definiţie şi clasificare. Intoxicaţiile – definiţie şi clasificare

2

2. Comportarea toxicilor în organism (toxicocinetica): pătrunderea şi absorbţia, distribuţia, depozitarea, acumularea.

2

3. Biotransformarea toxicilor şi metabolizarea lor. Metabolizarea microzomală şi nonmicrozomală

2

4. Reacţii de conjugare. Eliminarea toxicilor.Toxicitatea: definiţie, evaluare

2

5. Factori care influenţează toxicitatea: factori dependenţi de substanţă, factori dependenţi de organism, factori dependenţi de mediu

2

6. Acţiunea toxicilor asupra organismului (toxicodinamia). Acţiunea toxicilor la nivel de ţesut, organ, aparat, sistem.

2

7. Acţiunea toxicilor la nivel celular; Acţiunea toxicilor la nivel molecular.

2

8. Profilaxia şi tratamentul intoxicaţiilor. Antidoturi.

2

9. Toxicologia substanţelor gazoase: monoxidul de carbon, dioxidul de carbon, halogenii (fluorul, clorul).

2

10. Toxicologia bromului, iodului, a compuşilor sulfului şi a compuşilor azotului

2

11. Toxicologia substanţelor volatile: distilate de petrol, benzen, hidrocarburi aromatice polinucleare.

2

12. Toxicologia compuşilor halogenaţi ai hidrocarburilor alifatice: clorura de metil, cloroformul, tetraclorura de carbon, clorura de vinil.

2

13. Toxicologia compuşilor hidroxilaţi: metanol, etanol, etilenglicol, fenol.

2

14. Toxicologia nitroderivaţilor alifatici, a nitroderivaţilor şi aminoderivaţilor aromatici.

2

15. Toxicologia acidului cianhidric şi a sulfurii de carbon. Toxicologia substanţelor minerale: alcalii caustice, acizi corozivi, mangan, crom, cadmiu, mercur şi compuşi organomercurici, plumb şi tetraetilplumb, compuşi ai arsenului.

2

BIBLIOGRAFIE

 

1. Cotrău Marţian, Stan Teodor, Popa Lidia, Preda N., Kincsesz-Ajtay Maria- TOXICOLOGIE ; Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1991.

2. Gh. Mogoş- INTOXICAŢII ACUTE, Ed. Medicală, Bucureşti, 1981, vol. I şi II.

3. Eliza Gofiţă- TOXICOLOGIE, Ed. Medicală Universitară Craiova, 2011.

4. Frank A. Barile. Clinical Toxicology. Principle and Mechanisms. Taylor & Francis e-Library, 2005

 

 

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

1. Măsuri de protecţia muncii şi prim–ajutor în accidentele de laborator. Analiza toxicologică – definiţie, clasificare, etape. Metode generale de izolare a substanţelor toxice.

3

2. Determinarea dozelor letale. Etapele şi metode de determinare a dozelor letale. Extrapolarea rezultatelor obţinute la om. 

 

3. Analiza toxicologică a plumbului şi plumbtetraetilului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer, produse biologice (sânge, urină), corpuri delicte, alimente impurificate. Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

4. Analiza toxicologică a mercurului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer, produse biologice (sânge, urină), corpuri delicte, alimente impurificate. Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

5. Analiza toxicologică a cromului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer, produse biologice (sânge, urină), corpuri delicte. Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

6. Analiza toxicologică a cuprului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer, produse biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

7. Analiza toxicologică a acidului cianhidric, a derivaţilor acestuia. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer şi medii biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

8. Analiza toxicologică a tiocianaţilor. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer şi medii biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

9. Analiza toxicologică a compuşilor arsenului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer, produse biologice (sânge, urină), corpuri delicte, alimente impurificate. Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

10. Analiza toxicologică a amoniacului. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer. Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

11. Analiza toxicologică a oxizilor de azot. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer. Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

12. Analiza toxicologică a acetonei.  Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer şi produse biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

13. Analiza toxicologică a eterului etilic.  Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer şi produse biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

14. Analiza toxicologică a alcoolilor. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativa din aer şi produse biologice. Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

15. Analiza toxicologică a hidrocarburilor aromatice. Metode de izolare, identificare şi determinare cantitativă din aer şi produse biologice (sânge, urină). Interpretarea rezultatelor obţinute.

3

 

 

BIBLIOGRAFIE

 

1.       Eliza Gofiţă, Floriana Ionică- toxici minerali, volatili şi gazoşi- analiză şi evaluare toxicologică, Ed. Medicală Universitară, Craiova, 2005.

 

§  9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

Cunoştiinţele dobândite la disciplina de toxicologie conferă studentului următoarele competenţe tehnice sau profesionale:

-          să evalueze riscul utilizării neraţionale a xenobioticelor;

-          să activeze în cadrul unui laborator de medicină legală în colaborare cu specialişti din domeniu pentru elucidarea cazurilor de intoxicaţii voluntare, sinucideri sau crime;

-          să stabilească tipul de toxic care a produs o anumită intoxicaţie în funcţie de simptomatologie şi de rezultatele analizelor de laborator.

 

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

Curs

prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea

Lucrari practice

aplicaţii practice, problematizarea, conversaţie euristică

Studiu individual

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

3

Laboratorul de toxicologie

Penultima săptămână din semestru

Cadrele didactice de la disciplină

În funcţie de temele la care s-a absentat

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

 

Laboratorul de toxicologie

Luni: 1100 - 1300

Prof. Univ.dr. Eliza Gofiţă

Asist. Univ. Docea Anca Oana

În funcţie de solicitările studenţilor

Program pentru studenţii slab pregătiţi

 

Laboratorul de toxicologie

Miercuri: 1500 - 1600

Prof. Univ.dr. Eliza Gofiţă

Asist. Univ. Docea Anca Oana

În funcţie de solicitările studenţilor

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

 

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

Oral

Oral

Oral

5%

Lucrări practice

Scris

Scris

Scris

10%

Examen

Test grilă+oral

Test grilă+oral

Test grilă+oral

70%

Verificările periodice

Scris

Scris

Scris

10%

Prezenţa la curs

 

 

Bonificaţie

5%

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

Laboratorul de toxicologie

Prof. Univ. Dr. Gofiţă Eliza

Data avizării în departament:

                                                                                               

Director de departament,

Prof. Univ. Dr. Cătălina Pisoschi

Coordonator program de studii,

Prof. dr. Johny Neamţu

 

Titular disciplină,

Prof. Univ. Dr. Gofiţă Eliza

                                                                                                                                                               

 

Notă:

1)            Ciclul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).

2)            Tip (conţinut) - se alege una din variantele:

         ·            pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);

         ·            pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).

3)            Regimul disciplinei (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).

4)            Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).

5)            Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.

6)            Din cele 5 competenţe profesionale (cele care se trec în foaia matricolă) se aleg cele în care se încadrează disciplina.

7)            Competenţele transversale sunt în număr de 3 şi se notează de la C6 - C8: C6. Autonomie şi responsabilitate; C7. Interacţiune socială; C8. Dezvoltare personală şi profesională

 

 

 

Actualizat la 08.09.2021, 20:01