FIŞA DISCIPLINEI Toxicologie an V
ANUL UNIVERSITAR
2015-2016
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
FARMACIE |
1.3 Departamentul |
FARMACIE II |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
FARMACIE |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
FARMACOVIGILENŢĂ |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
FAR5209 |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Gofiţă Eliza |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
|
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Profesor univ. |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu
|
V |
2.8. Semestrul
|
IX |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DF |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DO |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
1 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
0 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
15 |
din care: 3.5 curs |
15 |
3.6 seminar/laborator |
0 |
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
5 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
5 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
|
||||
Tutoriat |
|
||||
Examinări |
4 |
||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
1 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
|
||||
3.8 Total ore pe semestru |
30 |
||||
3.9 Numărul de credite4) |
1 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştiinţe de farmacologie şi toxicologie |
4.2 de competenţe |
Cunoaşterea claselor de medicamente şi a reacţiilor adverse |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
Să consulte site-ul ANMDM |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
|
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)
COMPETENŢE PROFESIONALE |
CP1. Proiectarea, formularea, prepararea şi condiţionarea medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate. CP2. Depozitarea, conservarea, distribuţia medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate. CP3. Eliberarea medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate şi asistenţă farmaceutică. CP6 Consultanţa şi expertiza în domeniul medicamentelor, suplimentelor alimentare, cosmeticelor şi a altor produse pentru sănătate.
|
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
CT1 Autonomie şi responsabilitate
CT2 Interacţiune socială · să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să dezvolte abilităţi de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute; · să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. CT3. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
- Deprinderea studentului cu noţiunea de farmacovigilenţă; - Cunoaşterea legislaţiei la nivel naţional şi european în domeniul farmacovigilenţei; - Aplicarea cunoştinţelor dobândite în completarea fişei de farmacovigilenţă; - Însuşirea modalităţilor de colaborare cu inspectorii ANM pe probleme de farmacovigilenţă.
|
7.2 Obiectivele specifice |
- Capacitatea de analiză, evaluare şi înregistrare a reacţiilor adverse ale medicamentului, altele decât cele prevăzute în prospect; - Abilitatea de întocmire şi transmitere raportului de caz. |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
1. Introducere; Definiţie; Aspecte generale. |
1 |
2. Organismele naţionale şi internaţionale care se ocupă cu farmacovigilenţa pentru produsele medicamentoase. |
1 |
3. Organizarea farmacovigilenţei în România şi instituţiile implicate. |
1 |
4. Structura fişei de farmacovigilenţă şi modul de elaborare; contribuţia medicului şi cea a farmacistului. |
1 |
5. Modul de obţinere a autorizaţiei de punere pe piaţă în România şi influenţa datelor de farmacovigilenţă asupra retragerii lor de pe piaţa farmaceutică. |
2 |
6. Criteriile care stau la baza întocmirii fişei de farmacovigilenţă pentru un produs medicamentos. |
1 |
7. Ghidul de farmacovigilenţă întocmit de către ANM, prezentare şi dezbatere. |
1 |
8. Factorii care pot influenţa apariţia efectelor adverse ale diferitelor produse medicamentoase. |
1 |
9. Toxicitatea dozelor unice şi cea a dozelor repetate- importanţa lor în farmacovigilenţă. |
1 |
10. Carcinogenitatea şi teratogenitatea- aportul lor în stabilirea retragerii APP-urilor produselor medicamentoase. |
1 |
11. Efectele adverse şi toxicitatea la nou-născut a produselor medicamentoase vizate pentru retragere. |
1 |
12. Influenţa efectelor adverse şi a toxicităţii asupra sarcinii şi alăptării în cadrul întocmirii fişei de farmacovigilenţă. |
1 |
13. Rolul şi importanţa farmacistului în cadrul organizării procesului de farmacovigilenţă în România şi pe plan mondial. |
1 |
14. Strategia de viitor a ANMDM şi MS în ceea ce priveşte desfăşurarea programului de farmacovigilenţă. |
1 |
BIBLIOGRAFIE 1. Farmacovigilenţa- buletin informativ ANMDM; 2. Reglementarea Consiliului European 2309/1993; 3. Legislaţia europeană în domeniu- Directiva 75/319/EEC.
|
|
8.2 Lucrări practice (subiecte/teme) |
|
BIBLIOGRAFIE
|
|
§ 9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
§ Cunoştinţele dobândite la disciplina de farmacovigilenţă conferă sprijin pentru cunoaşterea şi înţelegerea importanţei raportării efectelor adverse noi, nespecificate în prospectul medicamentului şi nici în specificaţia tehnică § Disciplina de farmacovigilenţă este una obţională, dar cu o mare importanţă pentru practica farmaceutică deoarece farmacistul alături de medicul curant au obligaţia de a sesiza prin rapoartele de farmacovigilenţă, MS şi ANMDM cu privire la apariţia de efecte adverse nespecificate de către producător care pun în pericol viaţa pacientului. |
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
- |
Studiu individual |
|
11. PROGRAM DE RECUPERARE
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
|
|
|
|
|
|
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Laboratorul de toxicologie |
Luni: 1300-1400 |
Prof. Univ.dr. Eliza Gofiţă |
În funcţie de solicitările studenţilor |
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Laboratorul de toxicologie |
Luni: 1400-1500 |
Prof. Univ.dr. Eliza Gofiţă |
În funcţie de solicitările studenţilor |
12. EVALUARE
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
Curs |
oral |
oral |
Oral |
10% |
Lucrări practice |
|
|
|
|
Examen |
oral |
oral |
oral |
85% |
Verificările periodice |
|
|
|
|
Prezenţa la curs |
|
|
Bonificaţie |
5% |
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Laboratorul de toxicologie |
Prof. Univ. Dr. Gofiţă Eliza |
Data avizării în departament:
Director de departament, Prof. Univ. Dr. Cătălina Pisoschi
|
Coordonator program de studii, Prof. dr. Johny Neamţu
|
Titular disciplină, Prof. Univ. Dr. Gofiţă Eliza
|
Notă:
1) Ciclul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).
2) Tip (conţinut) - se alege una din variantele:
· pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
· pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).
3) Regimul disciplinei (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).
4) Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).
5) Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.
6) Din cele 5 competenţe profesionale (cele care se trec în foaia matricolă) se aleg cele în care se încadrează disciplina.
7) Competenţele transversale sunt în număr de 3 şi se notează de la C6 - C8: C6. Autonomie şi responsabilitate; C7. Interacţiune socială; C8. Dezvoltare personală şi profesională