I. INFORMAŢII GENERALE
Universitatea |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
Facultatea |
MEDICINA DENTARĂ |
Domeniul de licenţă |
SANATATE |
Programul de studii |
Medicină Dentară |
Denumirea disciplinei |
Parodontologie |
Codul disciplinei |
|
Anul de studiu |
V |
II. STRUCTURA DISCIPLINEI
Nivelul de studii1) |
Sem. |
Tip2) (conţinut) |
Tip3) (obligativitate) |
Activităţi normate [ore/săpt.] coordonate de cadrele didactice |
Activităţistudiu individual ore/săpt
|
Total ore[săpt/sem] |
Credite4) |
||||||
C |
S |
L |
Total |
Sem I |
Sem II |
Total |
|
|
|
||||
L |
II |
DS |
DI |
2 |
|
3 |
5 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. TITULAR DISCIPLINĂ
Numele şi prenumele |
Surlin Petra |
Instituţia |
UMF Craiova-Facultatea Medicina Dentara |
Departamentul |
2 |
Titlul ştiinţific |
Doctor in stiinte medicale |
Gradul didactic |
Conferentiar |
Încadrarea (norma de bază/asociat) |
NB |
Colaboratori |
|
IV. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
Obiective generale
La finalul cursului, ne propunem ca studentii sa inteleaga relatia de cauzalitate dintre factorul microbian si mecanismele de patogenitate in boala parodontala, precum si rolul favorizant al anumitor factori, prin insusirea unui mod biologic, medical de abordare a acestora.
|
|
V. COMPETENŢELE SPECIFICE (vizează competenţele asigurate de programul de studii din care face parte disciplina) |
|
V.1Cunoştinţe teoretice La finalizarea cursului studentul trebuie să: - cunoască. interrelatia factor cauzal placa bacteriana si boala parodontala precum si influenta factorilor favorizanti.
V.2Abilităţi dobândite: V.2.1. Abilităţi tehnice La finalizarea cursului studentul trebuie să: -faca dovada ca au deprins abilitatea de a intocmi FO a bolnavului parodontopat, -isi formeze deprinderea de a utiliza instrumentarul specific, -poata sa aplice mijloacele de preventie in boala parodontala si mijloacele de igienizare ale cavitatii orale
V.2.2. Abilităţi de comunicare. La finalizarea cursului studentul trebuie să. -aiba capacitatea de a comunica eficient cu pacientul, sa construiasca o relatie medic-pacient bazata pe incredere, sa utilizeze un limbaj adecvat si sa cunoasca caracteristiciile comportamentale ale pacientului parodontopat - să lucreze în echipă - să comunice cu aparţinătorii
|
|
VI. CONŢINUTUL DISCIPLINEI VI.1 Curs (unităţi de conţinut)
CURS. NR. I -Introducere. - Istoricul parodontologiei. -Parodontologia- ramura medico-chirurgicala a stiintelor stomatologice. -Stadiul actual al cunostintelor de specialitate. Terminologie actualizata.
CURS NR.II. Embriogeneza tesuturilor pArodontale. Formarea mucoasei gingivale Formarea radacinii. Cementogeneza FormareA oaselor alveolare Formarea desmodontiului Structurarea parodontiului in timpul eruptiei dentare
CURS NR. III. Morfofiziologia parodontiului marginal superficial. Epiteliul gingival Functiile mucoasei bucale. Sistemul ligamentelor supraalveolare CURS NR. IVMorfofiziologia parodontiului marginal profund. Structura: - cementului radicular - desmodontiului - osului alveolar
CURS NR.VVascularizatia si inervatia parodontiului marginal.
CURS NR.VI.Notiuni de imunologie la nivelul parodontiului sanatos si in boala parodontala.
CURS NR.VII.Dinamica dezvoltarii complexului dento-parodontal. Relatii functionale intre odonton, musculatura faciala si articulatia temporo-mandibulara. Rolul parodontiului in dinamica sistemului stomato-gnat. Atritia si abrazia
CURS. VIIIEpidemiologia bolii parodontale. Indici de evaluare a starii de sanatate parodontala.
CURS NR.IX.Etiopatogenia bollii parodontale. 1. Rolul factorilor locali: A. Placa bacteriana. Argumente privind rolul determinant al placii bacteriene in producerea bolii parodontale Placa supragingivala Placa subgingivala. Mecanisme de patogenitate bacteriana directe si indirecte Bacterii considerate patogene parodontale.
CURS NR.XB. Tartrul dentar. Compozitia tartrului Formarea tartrului Rolul dietei in formarea tartrului Rolul tartrului in producerea bolii parodontale
CURS NR. XIC. Rolul traumei ocluzale in producerea bolii parodontale
D. Cariile dentare
E. Edentatia CURS NR.XII.
CONTINUTUl CURSULUI Rolul factorilor generali in producerea bolii parodontale. Influenta unor factori generali asupra parodontiului marginal
Nr. ore : 2
CURS NR.XIII.
CONTINUTUL CURSULUI Examinarea bolnavului parodontopat. Foaia de observatie a bolnavului parodontopat. Examene complementare.
CURS NR.XIV
CONTINUTUL CURSULUI Motivarea pacientului pentru intretinerea igienei orale.Tehnici de periaj dentar. Mijloace secundare de intretinere a igienei orale.
Nr. ore: 2
CURS NR.XV
CONTINUTUL CURSULUI Parodontometria. Mobilitatea patologica. Masurarea mobilitatii.
F. Anomaliile dento-maxilare
G. Parafunctiile
H. Obiceiuri vicioase
I. Factorii iatrogeni
Nr. ore.: 2 ore
. CURS NR.XII.
CONTINUTUl CURSULUI Rolul factorilor generali in producerea bolii parodontale. Influenta unor factori generali asupra parodontiului marginal
Nr. ore : 2
CURS NR.XIII.
CONTINUTUL CURSULUI Examinarea bolnavului parodontopat. Foaia de observatie a bolnavului parodontopat. Examene complementare.
CURS NR.XIV
CONTINUTUL CURSULUI Motivarea pacientului pentru intretinerea igienei orale.Tehnici de periaj dentar. Mijloace secundare de intretinere a igienei orale.
Nr. ore: 2
CURS NR.XV
CONTINUTUL CURSULUI Parodontometria. Mobilitatea patologica. Masurarea mobilitatii.
Nr. ore: 2
|
Nr. Ore
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
|
VI.2 LUCRARI PRACTICE (subiecte/teme)LUCRARE PRACTICA NR.I. Prezentarea schemei odontonului facand referiri la morfofiziologia parodontiului marginal. LUCRARE PRACTICA NR.II. Prezentarea instrumentarului de consultatie, a celui de detartraj manual si cu ultrasunete si a celui pentru tratament chirurgical. LUCRARE PRACTICA NR. III: Prezentarea instrumentarului de consultatie, a celui de detartraj manual si cu ultrasunete si a celui pentru tratament chirurgical - Demonstratii pe model a prizei instrumentelor, a pozitiei medicului si a pacientului in timpul executarii actului terapeutic. LUCRARE PRACTICA NR. IV. Studiul de model, interpretarea radiografiilor retroalveolare, a ortopantomografiilor si a rezultatelor altor investigatii paraclinice.Prezentare facuta de cadrul didactic LUCRARE PRACTICA NR.V. Studiul de model, interpretarea radiografiilor retroalveolare, a ortopantomografiilor si a rezultatelor altor investigatii paraclinice. LUCRARE PRACTICA NR.VI. Prezentarea foii de observatie a bolnavului parodontopat. Demonstratie pe pacient facuta de cadrul didactic. LUCRARE PRACTICA NR.VII. Prezenarea foii de observatie a bolnavului parodontopat. Realizarea de foi de observatie pe pacient. LUCRARE PRACTICA NR.VIII Punerea in evidenta a placii bacteriene supra si subgingivale. Determinarea indicilor de sanatate parodontala ( indicele de placa, indicele de tartru, indicele de sangerare gingivala, indicele de sangerare papilara). Demonstratie pe pacient facuta de cadrul didactic LUCRARE PRACTICA NR.IX Punerea in evidenta a placii bacteriene supra si subgingivale. Determinarea indicilor de sanatate parodontala ( indicele de placa, indicele de tartru, indicele de sangerare gingivala, indicele de sangerare papilara). Punere in practica pe pacient facuta de studenti LUCRARE PRACTICA NR.X Masurarea mobilitatii dentare patologice, Masurarea adancimii pungilor parodontale. Parodontometria. Demonstratii pe pacient facute de cadrul didactic. LUCRARE PRACTICA NR.XI Masurarea mobilitatii dentare patologice, Masurarea adancimii pungilor parodontale. Parodontometria. Realizarea de catre studenti a manoperelor pe pacient LUCRARE PRACTICA NR.XII. Tehnici corecte de periaj dentar. Mijlocele secundare de intretinere a igienei bucale. LUCRARE PRACTICA NR.XIII. Prezentarea tehnicilor de detartraj manual si cu ultrasunete pe model si pe pacient. LUCRARE PRACTICA NR. XIV Prezentarea tehnicilor de detartraj manual si cu ultrasunete pe pacient. Executarea de catre studenti de manopere de detartraj pe pacienti. LUCRARE PRACTICA NR. XV Realizarea de manopere practice incluse in baremul minim de cunostinte practice.
|
Nr. Ore
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
|
VII. BIBLIOGRAFIE
Petra Surlin , - Parodontologie vol I, Ed. Aius, 2009 Newman MG, Takei HH, Carranza’ s Clinical Periodontology, Ed. A11a, Saunders Elsevier,2011 H.T. Dumitriu - Parodontologie, Ed.Viata Medicala Romaneasca,2009 Henderson B, Seymour RM. Periodontal Medicine and Systems Biology, 1st Ed, Wiley Blackwell, 2009
|
VIII. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
|
Curs |
prelegere, conversaţie euristică, dezbaterea, problematizarea |
|
Lucrari practice |
aplicaţii practice, problematizarea |
|
Studiu individual |
Tip de activitate |
Nr. ore |
1. Studiul şi descifrarea notiţelor de curs |
|
|
2. Studiu după ma nual, suport de curs |
|
|
3. Studiul bibliografiei minimale indicate |
|
|
4. Documentare suplimentară în bibliotecă |
|
|
5. Activitate de pregătire specifică seminar/ laborator |
|
|
6. Realizare de referate, eseuri |
|
|
7. Pregătire lucrări/teme de control |
|
|
8. Pregătire prezentări orale |
|
|
9. Pregătire examinare finală |
|
|
10. Consultaţii |
|
|
11. Documentare pe teren |
|
|
12. Documentare pe internet |
|
|
13. Comunicare şi colaborare pe platforme electronice |
|
|
14. Alte activităţi |
|
IX. PROGRAM DE RECUPERARE |
||||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
|||||
3
|
Clinica de Parodontologie |
|
Surlin Petra |
|
||||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
|
Clinica de Parodontologie |
Ultima miercuri din luna |
Surlin Petra |
|
|||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Clinica de Parodontologie |
A3a miercuri din luna |
|
|
|||||
|
||||||||||
X. EVALUARE |
||||||||||
Forma de activitate |
Evaluare (scris, scris şi oral, oral, test, aplicaţie practică, altele) |
Procent din nota finală |
||||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
||||||
Curs |
|
scris |
scris |
20 |
||||||
Lucrări practice |
oral |
scris |
oral |
20 |
||||||
Examen |
|
|
scris |
60 |
||||||
Verificare |
|
|
|
|
||||||
|
||||||||||
XI. PROGRAME DE ORIENTARE :I CONSILIERE PROFESIONALĂ |
||||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
||||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
||||||||
|
Clinica de Parodontologie |
Surlin Petra |
||||||||
XII DATE SUPLIMENTARE DESPRE DISCIPLINĂ |
||||||||||
Discipline similare |
|
|
||||||||
Baza materială |
|
|
||||||||
Data avizării în departament:
Şef de departament, NUME PRENUME |
Coordonator program de studii, NUME PRENUME |
Titular disciplină, NUME PRENUME |
|
Prof. univ. dr. Mercuţ Veronica Decan FMD |
|
Notă:
1) Nivelul de studii - se alege una din variantele: L (licenţă)/ M (master)/ D (doctorat).
2) Tip (conţinut) - se alege una din variantele:
- pentru nivelul de licenţă: DF (disciplină fundamentală)/ DD (disciplină din domeniu)/ DS (disciplină de specialitate)/ DC (disciplină complementară);
- pentru nivelul de master: DA (disciplină de aprofundare)/ DS (disciplină de sinteză)/ DCA (disciplină de cunoaştere avansată).
3) Tip (obligativitate) - se alege una din variantele: DI (disciplină obligatorie)/ DO (disciplină opţională)/ DFac (disciplină facultativă).
4) Un credit este echivalent cu 25 – 30 de ore de studiu (activităţi didactice şi studiu individual).
5) Se poate acorda o bonificaţie pentru prezenţă.