1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
DE MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
1 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
ASISTENȚĂ MEDICALĂ GENERALĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
TEHNICI DE EXPLORARE PARACLINICA |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
|
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Prof univ. dr. Letiţia Streba |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Prof. univ. dr. Letiţia Streba |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Prof. univ |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu 2013-2014 |
|
2.8. Semestrul
|
I |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DD |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
D0 |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
1 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
- |
|
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
14 |
din care: 3.5 curs |
14 |
3.6 seminar/laborator |
- |
|
Distribuţia fondului de timp ore |
|
|||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
10 |
|||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
10 |
|||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
12 |
|||||
Tutoriat |
|
|||||
Examinări |
|
|||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
12 |
|||||
3.7 Total ore studiu individual |
50 |
|
||||
3.9 Total ore pe semestru |
64 |
|||||
3.10 Numărul de credite4) |
2 |
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de Anatomie, Biochimie, Fiziologie, Fiziopatologie, Morfopatologie, Imunologie. |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
- |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Să identifice starea de boala si să stabileasca diagnosticul corect al afectiunii (afectiunilor). C4 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati. C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate
C7. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.
C8. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Obiectivul disciplinei este de a oferi studenţilor din anul II, suportul informational si logistic necesar pentru a înţelege tehnica explorărilor paraclinice, tipurile de explorări, interpretarea și coroborarea explorărilor paraclinice cu datele clinice Dorim să pregătim asistenți medicali competitivi pe piața muncii, cu abilități profesionale deosebite. Dorim ca studenții să abordeze o ținută adecvată, să utilizeze un limbaj medical corect. Dorim ca studenții să fie capabili să lucreze eficient într-o echipă, astfel încât actul medical oferit pacienților să fie calitativ superior. Studenții trebuie să fie capabili să empatizeze cuomul bolnav, să înțeleagă suferința generată de o boală și prin comportamentul lor să contribuie la creșterea încrederii în actul medical. Studenții trebuie să învețe să aibă un limbaj adecvat în fața pacienților și să învețe să contribuie la respectarea rigorilor activităților dintr-o unitate medicală. Dorim ca studenții să învețe să aibă un comportament adecvat față de toți membrii echipei de îngrijire. |
7.2 Obiectivele specifice |
Prin curricula adaptată la standardele europene de calitate, prin metodele de predare şi de evaluare utilizate, prin implicarea studenţilor în activităţi de cercetare şi de evaluare a pacienţilor, disciplina urmăreşte să formeze aptitudini cognitive, deprinderi şi atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator. La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească Însuşirea corectă a terminologiei medicale ABILITĂŢILE COGNITIVE, care le vor permite:
DEPRINDERI PRACTICE
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
TEMA 1: EXPLORAREA APARATULUI RESPIRATOR (1) |
1 |
Explorarea funcţională respiratorie. Noţiuni introductive
Explorarea Ventilaţiei
Analiza gazelor respiratorii în sângele arterial |
|
Tema 2: EXPLORAREA APARATULUI RESPIRATOR (2) |
1 |
Toracocenteza
Examenul sputei
Explorări endoscopice (Bronhoscopia, alte explorări endoscopice) Examenul radiologic |
|
Tema 3: EXPLORAREA FUNCŢIONALĂ A APARATULUI CARDIOVASCULAR |
1 |
Electrocardiograma
Ecocardiografia Examenul radiologic Mijloace invazive (noţiuni generale)
Cateterismul cardiac |
|
Tema 4: EXPLORAREA BOLILOR REUMATOLOGICE |
1 |
Tipuri de explorări în bolile reumatologice (biochimice, imunologice, imagistice, artrocenteze, biopsia) Tehnica generală de recoltare Particularităţi ale tehnicii de recoltare · Reactantii fazei acute · Electroforeza proteinelor serice · Explorări imunologice Tehnici imagistice Biopsia cutanată |
|
Tema 5: EXPLORAREA BOLILOR HEMATOLOGICE |
1 |
Noţiuni introductive Tehnica de recoltare-Hemoleucograma completă · Specimen recoltat · Recipient de recoltare · Cantitate recoltata · Respingere a probei · Prelucrare necesara dupa recoltare Parametri, constante şi indici eritrocitari Modificări cantitative ale leucocitelor Modificări cantitative ale seriei trombocitare Examenul măduvei osoase (aspirare, biopsie) · Noţiuni introductive · Tehnica de recoltare : descrierea procedurilor |
|
Tema 6: EXPLORAREA APARATULUI DIGESTIV |
1 |
Explorarea tubului digestiv superior · Examenul radiologic · EDS (endoscopia digestiva superioara) - Indicaţii - Pregatirea pentru examinare - Tehnica de efectuare · Biopsia · pH-metria esofagiană Explorarea intestinului · Examenul radiologic al intestinului subţire · Examenul radiologic al colonului · Explorarea endoscopică a intestinului gros (colonoscopia) Paracenteza (puncţia peritoneală) Explorări complementare în bolile hepaticehepatice |
|
Tema 7: EXPLORAREA APARATULUI URINAR |
1 |
Tehnica efectuării explorărilor (pregătire pacient, tehnici de recoltare, indicaţii) · Explorarea filtratului glomerular · Explorarea fluxului plasmatic renal · Explorarea imagistică a rinichiului · Sedimentul urinar minutat Addis-Hamburger · Examenul bacteriologic al urinii |
|
TOTAL ORE LUCRĂRI PRACTICE |
1 |
Bibliografie |
|
1. STREBA LETIŢIA. Semiologie Medicală. Editura Medicală Universitară, 2013 2. STREBA LETITIA: Demersul diagnostic. Sinteze de Semiologie Medicală, 2007, Ed. SITECH 3. BORUNDEL CORNELIU. NOŢIUNI DE SEMIOLOGIE MEDICALĂ în Manual de Medicină Internă pentru cadre medii, ed. ALL, 2002. 4. Analize de laborator si alte explorari diagnostice Editura Medicart 2007 5. LUCRETIA TITIRCA BREVIAR DE EXPLORARI FUNCTIONALE SI INGRIJIRI SPECIALE ACORDATE BOLNAVULUI, ed. Viaţa Medicală Romanească, 2008. 6. DAVIDS JACOBS. Laboratory Test Handbook, 1994. |
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: expunerea |
Studiu individual |
Pe tot parcursul semestrului |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
|
- |
- |
- |
- |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
- |
|
|
|
|
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
- |
|
|
|
|
||||
|
|||||||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
- |
- |
X |
|
|||||
Lucrări practice |
|
|
|
- |
|||||
Examen |
|
|
X |
90% |
|||||
Verificările periodice |
|
- |
- |
- |
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
10% |
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (1 ora/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Spitalul Clinic Municipal Filanropia, Clinica medicală I |
Prof. univ. dr. Letitia Streba |